ecodriving czy sie oplaca

Ecodriving – czy to naprawdę się opłaca?

Ecodriving powoli urasta do rangi dominującego stylu jazdy, jednak wciąż jeszcze spora grupa kierowców ma poważne wątpliwości związane z zasadnością prawideł ekonomicznego prowadzenia samochodu. Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy ekojazdy, mają swoje żelazne argumenty, ale jak to jest w rzeczywistości? Czy ecodriving zawsze idzie w parze z ekonomią? Okazuje się, że prawda leży gdzieś pośrodku.
Na wstępie warto zaznaczyć, że ecodriving rzeczywiście może prowadzić do ograniczenia zużycia paliwa. Zdaniem eksperów, oszczędności sięgają nawet 25 procent, a to przekłada się na konkretne korzyści, zwłaszcza w perspektywie długoterminowej. Jest jednak jeden warunek, a właściwie to dwa warunki – zasady ekojazdy muszą być prawidłowo interpretowane i, co równie istotne, stosowane z umiarem. W przeciwnym wypadku portfel kierowcy może zostać znacząco odchudzony.

Ecodriving – co to takiego?

Ecodriving przywędrował do nas z krajów skandynawskich, gdzie jako styl jazdy praktykowany jest już od wielu lat. Pod tym pojęciem należy rozumieć zasady prowadzenia, które pozwalają na zoptymalizowanie zużycia paliwa. Jest to bardzo ogólna definicja, a bardziej szczegółowej po prostu nie ma. Ilu kierowców, tyle pomysłów na ekojazdę. Problem w tym, że zdecydowana większość uczestników ruchu interpretuje to pojęcie jako powolne przemieszczanie się z możliwie najniższą prędkością obrotową silnika, a to niestety ewidentny błąd.

Koszty mogą zmaleć, ale mogą też wzrosnąć

Pytając przeciętnego kierowcę o podstawy ekojazdy, najprawdopodobniej usłyszymy odpowiedź: „jedziemy powoli i na najwyższym biegu”. Niestety, w ten sposób z całą pewnością nie ograniczymy zużycia paliwa, a w perspektywie – doprowadzimy tylko do uszkodzenia jednostki napędowej.

Należy zdać sobie sprawę z tego, że każdy silnik ma swój optymalny zakres momentu obrotowego. Schodząc poniżej tej wartości, a tak właśnie robimy poruszając na przełożeniu niedostosowanym do aktualnych wskazań prędkościomierza, doprowadzamy do znacznego obciążenia układu wtryskowego i przeniesienia napędu. Skutki źle pojmowanej ekojazdy odczują zwłaszcza właściciele samochodów napędzanych nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi – naprawa układu wtryskowego w połączeniu z wymianą filtra cząstek stałych i koła dwumasowego może przekroczyć granicę kwoty pięciocyfrowej, a właśnie z takimi uszkodzeniami należy się liczyć, próbując zaoszczędzić każdą kroplę paliwa.

Ekojazda to mit?

Odpowiadając na postawione wyżej pytanie – nie. Zużycie paliwa można znacząco ograniczyć, jednak należy robić to z głową. Ekonomia to także zapobieganie przyspieszonemu zużyciu części eksploatacyjnych i ten aspekt również należy brać pod uwagę. Przede wszystkim warto zapomnieć o zasadzie „ślamazarnego” nabierania prędkości. Przyspieszamy dynamicznie, przy czym prędkość obrotowa silnika powinna być wtedy utrzymywana w zakresie optymalnego momentu obrotowego.

Warto też pamiętać, że najwyższe przełożenia służą do utrzymywania prędkości, a nie do jej nabierania. Jak jeździć ekonomicznie? Przewiduj sytuacje na drodze. Jeżeli sygnalizator wskazuje czerwone światło, zwolnij i dojedź do skrzyżowania, hamując silnikiem. Nie wykonuj zbędnych manewrów – wyprzedzanie jest całkowicie pozbawione sensu w momencie, gdy za kilkaset metrów zamierzasz zmienić kierunek jazdy lub zatrzymać samochód. Nie rozgrzewaj silnika na postoju. Takie postępowanie jest nie tylko niezgodne z obowiązującymi przepisami, ale prowadzi też do przyspieszonego zużycia jednostki napędowej i do niepotrzebnego spalania benzyny lub ropy.

Oceń tego posta!
[Głosów: 1 Średnio: 5]

Jeden komentarz

  1. Jeśli ktoś chce próbować oszczędnej jazdy to w pierwszej kolejności powinien zakupić taki samochód który jest do tego stworzony, a więc jakiś nisko litrażowy samochód o małym spalaniu. Jeśli chodzi o stosowanie ecodrivingu na przykładowo 2-litrowych jednostkach czy jeszcze większych to jestem zdecydowanym przeciwnikiem takich metod ponieważ moim zdaniem, nie do tego zostały stworzone tego rodzaju silniki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *